Lewis Hamilton, a McLaren versenyzője végzett az élen az időmérő előtti harmadik szabadedzésen Monzában. Őt követi Fernando Alonso a Ferrarival, a harmadik helyre pedig a Force India pilótája, Paul di Resta érkezett meg.
Ismét kellemes időben vághatott neki a mezőny a harmadik szabadedzésnek, 25 °C mellett kezdhették meg a versenyzők a 60 perces tréninget.
Hamilton a második szabadedzés után a harmadikat is megnyerte szombat délelőtt, ám a brit pilóta most sem jutott nagy előnyhöz riválisával, Fernando Alonsóval szemben, akinek lemaradása csupán egy ezredmásodperc Hamiltonhoz képest. A harmadik helyen Paul di Resta végzett, de a Force India versenyzőjét váltócsere miatt öt rajthelyes büntetéssel sújtották, aminek nem örülhet az istálló, mivel a hétvége eddigi szakaszán jól szerepeltek a pilótáik.
Di Resta mögött a Ferrari másik versenyzője, Felipe Massa végzett, akinek lemaradása három tizedmásodperc az élen álló Hamiltonhoz képest. Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke szokásához híven idén is meglátogatta Formula-1-es csapatát Monzában, de Luca Badoer, az istálló egykori tesztpilótája és Felipe Massa 2009-es helyettese is a maranellói gárdánál vendégeskedett.
Hamilton csapattársa, Jenson Button végzett az ötödik helyen Nico Rosberg (Mercedes) előtt, majd az első tíz sorrendjét Sergio Perez (Sauber), Kimi Räikkönen (Lotus), Nico Hülkenberg (Force India) és Pastor Maldonado (Williams) neve zárja.
Maldonado új sisakfestést hozott magával Monzába, bukóján a következő felirat áll: „Kevesebb baj, nagyobb sebesség”. A venezuelai versenyző tízhelyes rajtbüntetéssel érkezett az Olasz Nagydíjra, ötöt a Belga Nagydíj rajtjánál történt kiugrása miatt kapott, ötöt pedig a Timo Glockkal való ütközés miatt.
Az első tizennégy versenyző egy másodpercen belül végzett, ezt a sort Michael Schumacher zárja, akinek autójában tegnap a DRS nem működött, ma pedig a KERS ment tönkre a Mercedesben. A csapat – akárcsak tegnap – közölte, nincs elegendő idejük, hogy megjavítsák a rendszert az edzés végéig, így a hétszeres világbajnoknak ezzel a problémával kellett teljesítenie a 60 perces gyakorlást.
A Red Bullok a tizenegyedik, illetve tizenkettedik helyen végeztek Mark Webber – Sebastian Vettel sorrendben, ám két perccel az edzés leintése előtt Vettel Red Bullja megállt a pálya szélén, miután a német világbajnok elektronikai problémára panaszkodott.
A Red Bull Racing a Casio rendezvényén játszott egy kicsit. Sebastian Vettel oldalán Martin Brundle ült, addig Christian Horner csapattársa Johnny Herbert volt.
A Red Bull-istálló nem megzavarni akarta a riválisait a monzai Olasz Nagydíj pénteki szabadedzésein, valóban nem találja a megfelelő beállításokat, amelyekkel eséllyel indulna az időmérő edzésen. A probléma már a Belga GP-n is jelentkezett, Mark Webber a 7., Sebastian Vettel a 11. legjobb eredményt érte el egy hete.
„Keményen dolgozunk, de egyelőre nem találtuk meg a megoldást – mondta az első edzést a 9., a másodikat a 11. helyen záró Webber péntek délután. – A hosszabb meneteken versenyképesek vagyunk, de ha kivesszük az üzemanyagot a kocsiból, bajban vagyunk."
Vettel délelőtt a 11., délután a 13. lett. „Egy körön nem vagyunk olyan gyorsak, amennyire szeretnénk, de a versenytempónk megnyugtat. Azért ennél többet szerettem volna az edzésnapon, lesz mit elemeznünk, és nem lesz egyszerű a szombat délelőtti tréning sem" – mondta Vettel.
A német Belgiumban a rajtbaleset mellett az egy kiállásos taktikájának köszönhette, hogy végül második lett. Monzában azonban a Pirelli szerint mindenki végig tud majd menni egy kerékcserével, úgyhogy nem lehet mindent a stratégiára alapozni.
Sebastian Vettel a spái második helyét követően azzal a reménnyel érkezett Monzába, hogy tovább faragja hátrányát a vébééllovas Alonsóval szemben. A Red Bull címvédője a pénteki szabadedzéseken egyelőre nem teljesen lehet elégedett: délelőtt a 11., délután a 13. helyen zárta a gyakorlást, tekintélyes, másodperces lemaradással. Első ránézésre a címvédő alakulat tehát nem igen tudta tartani a lépést a Mercedes motorral szerelt autókkal, és egyelőre a Ferrari is előttük áll. Ám az összkép csalóka lehet, az éles megmérettetésig pedig még sok minden változhat. A leintést követően nyilatkozó Vettel elsősorban az előttük álló munkáról beszélt.
Sebastian Vettel: „Úgy vélem, elég gyorsak voltunk ma, persze van még mit csinálnunk. Kicsit talán lassabbak vagyunk a többieknél, de nincs egyetlen olyan kanyar, ahol egy másodpercet veszítenénk, hanem meg kell néznünk a pályát lépésről lépésre, és az összképen kell javítanunk. Nem vagyok tanácstalan, ez relatív. Most még nem voltam gyorsabb, bizonyos pontokon viszont egyértelműen jobban ment (ti. mint legutóbb, a spái időmérőn – a szerk.), de mint mondtam, megnézzük, miként tehetjük jobbá a kocsit holnapra.”
A két McLaren diadalmaskodott az olasz Nagydíj második szabadedzésén péntek délután, Lewis Hamiltont és Jenson Buttont pedig a balszerencsés napot záró Fernando Alonso követi a harmadik helyen.
Napsütés és 27 °C fogadta a Formula-1 mezőnyét Monzában a második szabadedzésen. Az első tréninget követően Fernando Alonso autójában motort kellett cserélni, miután délelőtt problémát észleltek a Ferrari erőforrásánál, és a spanyol így idő előtt volt kénytelen befejezni a gyakorlást.
A Williamsnél sem unatkoztak az ebédszünetben, Maldonado autójában ugyanis egy hidraulikai problémát javítottak ki, miután a venezuelai autója Alonsóéhoz hasonlóan megállt a pálya szélén az első edzésen.
A McLarenek mögött a két Ferrari érkezett meg a harmadik-negyedik helyen: akárcsak az első szabadedzésen, Alonsót most is Massa követi, ezúttal a negyedik pozícióban. A brazil volt a legszorgalmasabb a második edzésen, 43 körrel a háta mögött rendkívül produktív délutánt zárt.
Alonso számára azonban a második szabadedzés sem telt el problémák nélkül: a spanyol autójában a bal első fékkel akadtak gondok, a szerelőknek azon kellett dolgozniuk a gyakorlás közben. Nem sokkal később a Ferrari lelassult a pályán, majd begurult a bokszba, így nem tudhat maga mögött szerencsés napot sem a kétszeres világbajnok, sem a hazai közönsége előtt szereplő csapat – a motor- illetve fékproblémát követően a váltó hibásodott meg az autóban.
Massa mögött Nico Rosberg végzett a Mercedesszel, a csapat azonban nem lehet elégedett, hiszen őket is technikai problémák hátráltatták. Michael Schumacherrel edzés közben csapatrádión közölték, hogy DRS-e meghibásodott, és nem volt elegendő idő arra, hogy megjavítsák azt, később pedig a német csapattársa, Nico Rosberg is hasonló üzenetet kapott. A csapat elárulta, a probléma nem hátráltatta a munkájukat az edzés során, mivel Schumacher versenyszimulációt teljesített délután. A hétszeres világbajnok végül a tizedik lett.
Kimi Räikkönen lett a hatodik a Lotusszal, ideiglenes csapattársa, Jerome D’Ambrosio pedig tizenkettedikként zárta a második gyakorlást, aki egyébként az első tréningen a leggyorsabb volt tempó tekintetében. A hetedik-nyolcadik pozícióban a két Force India áll, Paul di Resta – Nico Hülkenberg sorrendben. Schumacher előtt Sergio Perez lett a kilencedik a Sauber versenygépével.