VETTEL SZÍVESEN RALIZNA, MERT AZ SZEXI2012.08.29. 14:54, tijaaa
Sebastian Vettel, a Red Bull Racing kétszeres világbajnok német versenyzője most azon gondolkozik, hogy egy rali-autó volánja mögé üljön.
Vettel a Német Ralin lendülhet akcióba.
A Formula-1 mezőnyében szereplő versenyzők közül sokan raliznának a szabadidejükben, de mindezt csak kevesen tehetnék meg, különösen Robert Kubica 2011-es súlyos balesete után, ami könnyen lehet, hogy a lengyel karrierjébe került.
Heikki Kovalainen (Caterham) mellett Sebastian Vettel is nagy rajongója a sportnak, és a kétszeres világbajnok már nem egyszer elgondolkozott azon, hogy mi lenne, ha kipróbálná magát egy igazi rali-versenyen.
2010 és 2011 világbajnoka legutóbb 2009-ben látogatott ki egy ralis eseményre, amikor a Citroen vendége volt. Seb a Red Bull támogatásával szívhatta magába a WRC illatát a francia csapatnál.
„A Finn Ralin voltam, és szenzációs, hogy mennyire gyorsak voltak az autók a kavicsos talajon, és egyszerűen lenyűgöző, hogy a versenyzők mennyire pontosak az erdőkben és az ugratókon”- méltatta a WRC-t a német versenyző hazája hivatalos rali oldalán.
„A Német Rali valami új és szexi lenne. Nézzük meg, hogy összejön-e idén”- tette hozzá.
Túlélni a Red Bull húsdarálóját2012.08.28. 15:49, tijaaa
A Red Bullnak rengeteget köszönhetnek a Toro Rosso fiatal versenyzői, de a csapat kíméletlenül eltünteti őket a süllyesztőben, ha nem az elvárásai szerint teljesítenek. Az idén debütált versenyzőktől próbáltuk megtudni, milyen a hangulat a Forma-1 egyik legkeményebb kiképzőtáborában.
Felszabadult nevetésben tört ki a Toro Rosso két fiatal pilótája, miután az [origo] F1hírek kérdésére, hogy milyen viszonyban vannak a csapat legendásan szigorú és kíméletlen főnökével, Franz Tosttal, hangosan és egyszerre mondták ki: jóban. "De tényleg, nincsenek rajtunk sebek, vagy ilyesmi, szóval minden rendben" - tette hozzá Daniel Ricciardo, és újabb mosollyal villantotta meg a fogszabályozóját.
Felipe Massánál jobban csak nagyon kevesen izgulnak az átigazolási szezon miatt, de a Toro Rosso mindenkori pilótái biztosan közéjük tartoznak. Bár a Forma-1-ben valóban minden mozgásban van és rengeteg a változás, a Toro Rosso versenyzői alapjáraton érezhetik azt, hogy folyton átmeneti helyzetben vannak. A fiatal tehetségek kiképzőjének tekintett istállónál vagy arra készülnek, hogy továbblépjenek a világbajnok anyacsapathoz, a Red Bullhoz, vagy arra, hogy - mint egy valóságshow kiszavazásának a végén - összepakoljanak, és búcsút intsenek a Forma-1-nek.
A paddockba lépve a Red Bull és a Toro Rosso szimbiózisának a legelső jele a két csapat szervesen összenőtt motorhome-ja, ahol szabad az átjárás a két szárny között, és ahol ugyanúgy mindig kéznél van egy doboz Red Bull, bárhová fordulunk. A Toro Rossótól azonban eddig csak egy versenyzőnek sikerült átülni a nagyokhoz: Sebastian Vettelnek. A két csapatnál egyértelmű elvek mentén szelektálnak - világbajnokokat keresnek. És ezt nem győzik újra és újra tudatosítani a fiatalokban.
Fiatalok nagy csomaggal
Bár a tavaly menesztett Jaime Alguersuari tartja a Forma-1-ben legfiatalabban debütáló versenyző rekordját - 2009-ben 19 évesen dobták be a mélyvízbe a Magyar Nagydíjon -, a Toro Rosso idei párosa is megdöbbentően fiatal. A francia Jean-Eric Vergne egy-, az ausztrál Daniel Ricciardo kétéves volt, amikor Michael Schumacher 1991-ben bemutatkozott.
Ricciardo és Vergne eddigi autóversenyzői karrierjének a legnagyobb lehetőségét kapta meg a Toro Rosso-s ajánlattal, de azzal mind a ketten tisztában vannak, hogy az esély nagyon könnyen kicsúszhat a kezükből. Tost ugyanis nem sokat lelkizik, ha a pilóták menesztéséről van szó. Tavaly Sebastien Buemi és Jaime Alguersuari első kézből tapasztalhatta meg ezt. Tost a kirúgásukat egyszerűen azzal indokolta, hogy a két fiatal nem volt elég jó a Red Bullnak, márpedig - jelentette ki újra és újra a Toro Rosso-főnök - a faenzai istálló küldetése az, hogy a Red Bull igényeinek megfelelő, győzelemre és vb-címekre esélyes versenyzőt gyúrjon a fiatal tehetségekből. Tost szerint azonban sem Buemi, sem Alguersuari nem volt elég erős ehhez a feladathoz.
Ezt persze ők egészen tavaly december közepéig, amikor megkapták a hidegzuhanyt, és egyik napról a másikra munka nélkül maradtak, másként gondolták. Sebastien Buemi például tavaly a Magyar Nagydíj előestéjén az [origo] F1hírek-nek még azt mondta, úgy érezte, hogy kihozta a maximumot az autójából, és ezt a csapatnak is látnia kellett. Igaz, kicsit már elkeseredettebben tette hozzá: nem tudja ugyan, hogy mik a Red Bull céljai vele, de biztos benne, hogy jó döntést fognak hozni. Ehhez képest szinte az utolsó pillanatban közölték velük telefonon, hogy mégsem tartanak igényt a munkájukra 2012-ben. Jaime Alguersuari szerint a csapat részéről alig két percet szántak a bejelentésre.
Elvárások sűrűjében
Vagyis a Toro Rosso újonc párosának fel van adva a lecke. Mégis, amikor a csapat felől érkező nyomásról kérdezzük őket, finoman hárítanak, és inkább a saját maguk által felállított mércékről beszélnek. "Persze rengeteg szó esik a nyomásról, teljesítenünk kell, le kell győznünk egymást, de nem hiszem, hogy a csapat felől érkező nyomás nagyobb lenne annál az elvárásnál, mint amit mi állítunk magunk elé. Végső soron én vagyok az, aki jó eredményeket akar elérni, ezért ha innen nézem, a csapat nyomása nem különösebben érezhető" - magyarázta Vergne. Ausztrál csapattársa pedig ugyanezt visszhangozta: "Jó dolog a csapat kedvében járni, és felnőni az elvárásaikhoz, de azt hiszem, az ő elvárásaik semmivel sem nagyobbak, mint a mieink saját magunkkal szemben. Saját magunknak okoznánk először csalódást, ha alulteljesítenénk". Ricciardo hozzátette, hogy a csapat mindenben támogatta őket idén, és megértették azt is, hogy nem mindig volt könnyű: "Soha nem éreztük azt, hogy elnyomnának az elvárásaikkal, sőt nagyon megértőek voltak, ami segített abban, hogy megőrizzük az önbizalmunkat".
Az ausztrál finom utalása arra, hogy nem mindig voltak könnyű helyzetben, annak is szól, hogy a csapat látványosan elakadt a fejlesztésekkel, és ezzel leszakadt a középmezőnyben, noha az egyik legerősebb szezonkezdetet tudhatta maga mögött, hiszen már az első futamokon mindkét versenyző pontot tudott szerezni. Talán ennek a küszködésnek tudható be, hogy Tostnak egyelőre egy rossz szava sincs a pilótáira, sőt kifejezetten dicsérte őket.
A Red Bull-lojalitás viszont érdekes módon nem tolakszik az előtérbe, amikor arról kérdezzük őket, hogy kik azok a versenyzők, akikhez mérik magukat, ugyanis sem a kétszeres világbajnok Sebastian Vettel, sem a másodvirágzását élő Mark Webber nem kerül szóba. Cserébe egészen lelkes laudációt adtak elő Fernando Alonsóról, inkább kevesebb, mint több sikerrel ügyelve arra, hogy ne bálványként, hanem vetélytársként viszonyuljanak hozzá. "Elképesztő teljesítményt nyújt idén. Persze már nem példaképként tekintünk a Forma-1-es pilótákra, mert most már a versenytársaink. De ha őszinte akarok lenni, azt kell mondanom, hogy rendkívüli, amit Fernando mutatott. Nagyon elégedett lennék magammal, ha képes lennék arra, amire ő. Jó lenne mindezt elérni majd egyszer, de látom azt is, hogy nagyon sok tapasztalatra van szükség az ilyen teljesítményhez. Szóval türelmesnek kell lennem, és minél többet meg kell értenem ebből a világból" - mondta Ricciardo.
Közös múlt, bizonytalan jövő
A Toro Rosso versenyzőinek előéletében közös pont a Red Bull junior programja, ahol mindannyian eltöltöttek több-kevesebb időt. A Red Bull felfedezettjei közül eddig tizenöten kerültek be a Forma-1-be, és a 2001 óta működő program már egy kétszeres világbajnokot is adott az autóversenyzésnek Sebastian Vettel személyében. "Megkönnyítette az életünket" - mondta a junior programról Jean-Eric Vergne, aki igazi red bullos nézőpontból értékeli az ott eltöltött időt: "Mindent előkészítettek nekünk, ezért a legnehezebb része az volt, hogy szállítsuk az eredményeket, mert nagyon is tisztában voltunk azzal, hogy mennyire jó a felszerelésünk, és milyen jó esélyeink vannak". "Egyszerűen nyernünk kellett" - foglalta össze aztán a lényeget Ricciardo. Az ausztrál hozzátette: "Talán kicsit nagyobb volt a nyomás rajtunk, de végső soron minden eszközünk megvolt ahhoz, hogy elvégezzük a feladatot. Így aztán tudtuk, hogy ha elég jók vagyunk, akkor tényleg meg tudjuk csinálni".
Ezeknek az éveknek a sorsformáló erejét jól jelzi, hogy Buemi tavaly az [origo] F1hírek kérdésére azt mondta, nem tudja elképzelni az életet a Red Bull családon kívül. A menetrenddel azonban ő is tisztában volt: "Egy álom lenne a Red Bullnál versenyezni, de ehhez előbb a Toro Rossónál kell helyt állni" - mondta akkor a fiatal svájci versenyző, aki egy évvel később túl tudott lépni a korábbi sérelmeken.
A Franz Tost-féle kiképzést sokan komoly túlélőtáborként élik meg, a Toro Rosso-vezér filozófiája azonban illeszkedik a Forma-1-es környezet logikájába. "Egy versenyzőnek nehéz dolga lesz velem, ha nem összpontosít, és nem képes megtalálni a jobboldali pedált. Ennyire egyszerű. Keményen hajtunk, és minden tőlünk telhetőt megteszünk, de néha, amikor egy fiatal versenyző bekerül a Forma-1-be, azt gondolja, hogy mindent elért. De ez marhaság. Minden, amit előtte csináltak, óvodai játék volt. Ha a Forma-1-ben vagy, az év 365 napjában és a nap 24 órájában a munkádnak kell élned. Ha azt érzem, hogy egy versenyzőnk nem így tesz, akkor bajban van. És akkor velem is meggyűlik a baja, mert vagy profi, vagy mennie kell. Ilyen egyszerű" - fejtette ki filozófiájának lényegét egy interjúbanTost.
Míg Ricciardo és Vergne minden erejével azon van, hogy megkapaszkodjon a Forma-1-ben, addigAlguersuari és Buemi a visszatérésre készül. Talán kiderülhet, hogy van-e élet a Red Bullon túl is.
Alonso: Hamilton és Vettel a két fő riválisom2012.08.28. 15:44, tijaaa
Úgy gondolja, hogy a brit és a német versenyző jelenti a legnagyobb fenyegetést a bajnokságban elfoglalt első helyére. Reméli, hogy üldözői keményen fognak küzdeni egymással is.
Tizenegy versennyel a bajnokság nyitánya után és kilenccel a zárása előtt Fernando Alonso vezeti a tabellát 164 ponttal. Mögötte Mark Webber (124 pont) áll, de a Ferrari pilótája a pillanatnyilag a harmadik és negyedik helyen tanyázó versenyzőket tartja a legnagyobb ellenfelének.
"(Lewis) Hamiltonra és (Sebastian) Vettelre összpontosítunk a kezdetek óta. Ők a legfőbb kihívók" - jelentette ki a brazilTotalrace magazinnak. Vettelnek 122, Hamiltonnak 117 pontja van. Alonso még a 116 pontos Kimi Räikkönent sem zárja ki a bajnoki esélyesek sorából. "Szerintem az első öt-hat pilóta közti távolság nem áthidalhatatlan. Elég egy-két jó verseny, és máris ott lehet lenni az élmezőnyben" - mondta. "Remélhetőleg az ellenfeleink egymással is harcolni fognak, és egyikük sem fog dominálni." A tabella hatodik helyezettjét, a 77 pontos Nico Rosberget már egy kisebb szakadék választja el az előtte lévőktől.
Alonso többször leszögezte, hogy hiába ő a bajnokság éllovasa, nem csapata áll rajthoz a legerősebb autóval. Éppen ezért kiemelte az egyenletes, megbízható teljesítmény fontosságát. "Tudjuk, hogy időnként eljuthatunk a dobogóig, míg máskor csak hetedikek lehetünk. Mindazonáltal nem engedhetünk meg hibákat vagy bármi egyebet, amit megbánnánk" - közölte.
A spanyol versenyző az egyetlen a mezőnyben, aki az idén mindegyik futamon pontszerző lett.
Mit keres az Infiniti a Red Bullnál?2012.08.28. 15:41, tijaaa
Röviddel a 2011-es szezon kezdete előtt jelentette be a Red Bull, hogy szponzori szerződést kötött az Infinitivel. Kicsit szokatlanul hat, hogy egy Forma-1-es csapat ilyenfajta kapcsolatba kerüljön egy látszólag családon kívüli autógyártó vállalattal, de elég rápillantani a kissé szövevényes céghierarchiára, és máris érthetőbbé válik a történet: a Red Bull motorszállítója, a Renault a Renault-Nissan konszern tagja, az Infiniti pedig a Nissan fennhatósága alá tartozik. Ráadásul az Infiniti és a Red Bull között nincs semmilyen technológiai információcsere sem; a viszonyuk leplezetlenül a marketingre korlátozódik.
A több mint két évtizede luxusautókat gyártó Infiniti azonban merész célokat tűzött ki maga elé. A 2011-től 2016-ig terjedő ötéves üzleti tervükben az szerepel, hogy a ciklus végére tíz százalékot szeretnének birtokolni a világ luxusautó-piacából, évi 115 ezer darabról 500 ezerre emelve a járművek eladását. És ebben sokat segíthet a Forma-1-es jelenlét - állítja az Infiniti Forma 1-es igazgatója, Andreas Sigl, aki az [origo] F1hírek-nek elmondta, hogy 2010 szeptemberében kezdték el a vállalaton belül megvitatni a terjeszkedési lehetőségre vonatkozó elképzeléseket.
"A világ különböző részein különböző ötletek merülnek föl. Sok volt belőlük, és az összeset megvitattuk. A tenisztől a vitorlázáson át a futballig sokféle reklámötlet akadt, de a legtöbb az autósportot érintette" - nyilatkozta. "Olyan területre volt szükségünk, ahol világszerte figyelmet kapunk, amelyre az új piacainkon, Kínában, Ausztráliában, Dél-Amerikában is figyelnek. Nem sok versenysorozat világszintű. Igazából csak a Forma-1 ilyen."
Sigl elárulta, nem volt könnyű dolga, hogy zöld jelzést kapjon a projektjére, különösen azért, mert úgy javasolta az F1-et, hogy előtte kivonult onnan két másik japán autógyártó, a Honda és a Toyota, valamint a német BMW is. Bár sokan szkeptikusan fogadták az ötletét, végül állva tapsolták meg azt, amikor levetítettek egy reklámfilmet egy Infiniti logókkal ellátott Red Bull-lal.
Maga Sigl nem tartja magát a sportág rajongójának, noha korábban időnként ő is megnézte a versenyeket, sőt élőben is látott párat az USA-ban, amikor ott élt. "Szerintem jobb ez így, mert a rajongók nem hitelesek az üzleti életben" - véli.
A vállalat azonban nem egyből a bajnoki címvédő Red Bull tette le a voksát, előtte több alternatívát is mérlegeltek. Három szempont játszott szerepet a végső döntésük meghozatalában. "Először is egy győztes csapatra volt szükségünk. A legtöbb eseményben a mezőny két-három-négy legjobb csapata érintett, a hátrébb lévőknél nagyobb a csend. Náluk nem kapnánk elég figyelmet, talán csak kevesebbet kellene fizetnünk" - mondta Sigl.
"Műszaki szempontból is mérlegeltünk. Egy Ferrari-motort használó csapat például valószínűleg nem lett volna a legjobb választás. A jövőben a Mercedes erőforrásai kerülnek majd az utcai autóinkba, ezért a Mercedesszel tárgyaltunk. A Cosworth csapatai hátul vannak a mezőnyben, ezért azok sem lettek volna a legjobb választások. A Renault-Red Bull kombinációnak viszont volt értelme."
"Az utolsó szűrő volt a legnehezebb, ugyanis olyan csapatot akartunk, amelynek hasonló az összetétele, a gondolkodása, a viselkedése, mint a miénknek."
A szakember ugyanakkor hozzátette, a kezdettől fogva esélyes volt, hogy a Red Bull mellett kötnek ki, mert tetszett nekik az egyedi hozzáállásuk a sporthoz. Másfél évnyi közös munka után Sigl elégedett az eddig látottakkal. Az Infiniti FX50 szabadidő-autóból már létezik egy speciális, Vettel-kiadású változat(amelyből egyébként nemrég Kimi Räikkönen is rendelt magának egyet), de kérdés, hogy nem fogja-e érinteni a Red Bull-lal folytatott együttműködést, amikor a cég szorosabbra vonja a kapcsolatát a Mercedesszel: az Infiniti a jövőben a stuttgarti cég egyik autójának műszaki alapjaira fogja építeni kompakt modelljét, és ez érdekes viszonyrendszert teremthet.
A Red Bullt megfogta a kipufogós szabály változása2012.08.28. 15:31, tijaaa
Adrian Newey elismerte, hogy a csapatot visszavetette a diffúzorba vezetett kipufogók idei betiltása, és eltartott egy darabig, mire rájöttek, hogy miképp hozhatják be a lemaradást.
Két éve a Red Bull csempészte vissza a Forma-1-be a speciálisan kivezetett kipufogókat, amelyekből a nagy energiával kiáramló gáz jelentősen növeli a diffúzor hatásfokát és az autó tapadását. Később a motorvezérlés átalakításával továbbfejlesztették a megoldást, hogy még tovább növeljék a kipufogógáz energiáját.
Az idei évtől azonban pontosan előírta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), hogy milyen szögben lehet kivezetni az autóból a kipufogókat, amivel megpróbálták száműzni a befújt diffúzorokat. Ez javarészt sikerült, bár a csapatok így is megtalálták a módját, hogy a kipufogógáz egy részét aerodinamikai célokra hasznosítsák (becslések szerint körülbelül tizedannyit nyernek vele, mint az előző években).
A Red Bull tervezőmérnöke és technikai igazgatója, Adrian Newey ugyanakkor nem tagadja, hogy a szabályváltozás csapást mért a csapatra. "Féltünk a hatásától a szezon kezdete előtt" - ismerte el az Autosportnak. "Miután két szezonon keresztül intenzíven kihasználtuk a kipufogóval történő befújást, nagymértékben ártott nekünk, hogy betiltották a technológiát. Ugyanez volt a helyzet az első szárny hajlékonyságára vonatkozó tesztek szigorításával is."
"Bennünket valószínűleg erőteljesebb érintett a dolog, mint másokat, mert régebb óta használtuk a technológiát. Időbe telt, mire rájöttünk, hogy hogyan hozhatjuk be a lemaradást."
Az eredményeken hamar látszott, hogy a korábbi években erős autót építő Red Bull keresi a formáját: első 2012-es győzelmüket csak a negyedik futamon sikerült megszerezniük, és versenyzőik jelenleg is messze vannak a tabella éllovasától, Fernando Alonsótól. Mark Webber hátránya 40, Sebastian Vettelé 42 pont.
|